Blog

BEZOEK VAN DE MYSTERYGUEST

Vier jaar geleden werd ik bezocht door een mysteryguest. De reden hiervan was omdat ik mijzelf aanmeldde voor de drie tulpenclassificatie van bedandbreakfast. Drie tulpen is te vergelijken met drie sterren voor een restaurant. De vorige mysteryguest bestond uit een wat ouder echtpaar, waarvan de man gepensioneerd was. Ik zei nog tegen manlief; “dat wil ik ook wel op mijn oude dag gaan doen”. Met name omdat men de volgende dag het geld voor de overnachting weer terug krijgt. Dus gratis verblijf in een B&B met de opdracht een beoordeling te geven en een rapport te schrijven.

De vier jaar zijn voorbij en ergens in mijn achterhoofd wist ik dat ik opnieuw aan de beurt was. Men komt dan in opdracht kijken of de B&B alsnog de classificatie waardig is. Door corona verwachtte ik het niet. Vooral omdat de gastenstroom moeizaam op gang komt. Laat staan dat er een mysteryguest bij zou zitten. Tevens heb ik op mijn netvlies het oudere echtpaar staan. Heel af en toe dacht ik; “zij zouden wel eens de mysteryguest kunnen zijn”, in het bijzonder wanneer het echtpaar veel vragen stelde. Deze keer zag ik het wederom niet aankomen. Ik ontving de dames een klein beetje onhandig. Mijn week verliep sowieso anders, doordat ik de hele week oppaste op de kleinkinderen. ’s Maandags had ik er drie de rest van de week kleinzoon van 6 jaar. Indien kleinzoon komt logeren besteed ik veel tijd aan hem, erg veel tijd. Afgelopen week probeerde ik, tussen het schoonmaken van de gastenverblijven en het strijkgoed door, tijd voor hem vrij te maken. Het was afzien.

De twee dames kwamen vroeg, te vroeg voor de inchecktijd. Mijn onhandige opmerking was dan ook; “goh jullie zijn wel vroeg”. Ik had namelijk de studio niet voor honderdprocent klaar. Ik wilde nog een lekker gebakje en drankje klaar zetten. De dames vroegen of zij in ieder geval de auto mochten parkeren op de plaats, daarna gingen zij het dorp in. Daarnaast boekten zij ‘last minute’. Bij het afrekenen gebruikte zij haar telefoon, terwijl de eerste mysteryguest cash betaalde, zodat ik het de volgende dag terug kon betalen. Eén van de dames zei; “oh mijn mondkapje is net weggewaaid”. Mijn antwoord daarop; “niet erg, ik zet het mijne wel op”. Al bij al een wat onhandig ontvangst voor mijn doen. Nadat ik de dames begeleidde naar de studio, vroeg ik of zij vragen hadden. Dat hadden ze niet. Voor mij, wederom geen vermoeden dat zij de mysteryguest konden zijn.

De dames zag ik niet vaak meer. Ze verbleven veel in de studio. Af en toe zag ik een dame iets uit de auto pakken omdat ik met kleinzoon wat onkruid verwijderde. De volgende dag nadat ik mijn verhaaltje over het ontbijt deed, vroeg één van de dames of ik om 9.00 uur tijd had. En daar viel het kwartje. Ik vroeg direct of zij de mysteryguest was. Dat bleek inderdaad het geval. Tijdens het ontbijt zocht ik de betreffende dame op internet op en kwam ik erachter dat zij docent is aan een hotelschool HBO. Even krapte ik achter mijn oren. Ik wist niet wat ik kon verwachten.

Uiteindelijk viel de evaluatie alles mee. Ze vroeg of ik iets veranderde aan de studio. Dat klopte. In de vier jaar is er een airco opgehangen is er een kluisje en zijn er tafeltjes naast het bed geplaatst. Daarbij heb ik sfeer gebracht met leuke items uit de kringloop. En is de studio opgepimpt met het vissers-thema. Ze merkte op dat in de vorige beoordeling de sfeer op gemiddeld stond, maar zij plaatste het onderwerp sfeer op hoog. Wat spulletjes uit de kringloop al niet kunnen doen. Toen de dames vertrokken zag ik dat zij in het gastenboek schreven en het verhaaltje verraste mij. Tevens schreven zij een review, daarvan werd ik erg gelukkig;

Positieve ervaringen: Verblijf in Studio Havenzicht dat van alle gemakken is voorzien. Zeer praktisch ingedeeld, waardoor in 1 ruimte keukentje, slaapgedeelte en woonkamer toch gescheiden zijn. Uitzicht op haven en Eemmeer“. Verbeterpunt(en): Er is geen verbeterpunt. Het was echt zeer compleet en comfortabel”.

Wel moest ik het geld weer terugboeken, maar goed, ik heb de beoordeling en het rapport nog niet binnen, echter ik geloof dat ik mijn bed and breakfast opnieuw een drie tulpen geclassificeerde b&b mag noemen.

WAUW VAN 9.4 NAAR 9.5 IN DE BEOORDELING OP BEDANDBREAKFAST.NL 😍

Vorig jaar juni schreef ik dat B&B Vúr de Diek niet eerder een beoordeling van 9.4 haalde. Nu een jaar verder heeft Vúr de Diek wederom ééntiende punt erbij gehaald waardoor het gemiddelde in de reviews van 9.4 naar 9.5 stijgt. 

In deze coronatijd moest ik investeringen doen om gasten veilig te ontvangen. Hierdoor kreeg Vúr de Diek het groene label; contactvrij verblijven. Het was spannend afgelopen Pinksterweekend. Een klasgenoot en haar partner verbleef een lang weekend in de studio en in de blokhut ontving ik onverwachts een vader en moeder met 2 kinderen op zaterdag en op zondagmiddag weer nieuwe gasten. 

De blokhut is goed getest. Zowel met vier personen als een echtpaar dat al vele B&B’s bezocht. Nieuwsgierig was ik naar de reacties, want contactloos gasten welkom heten en toch gastvrij en vriendelijk blijven vond ik een uitdaging. 

De kop is eraf en ik merk dat ik begin te wennen aan petflesjes, wegwerpbakjes voor het ontbijt in plaats van wekpotjes en schaaltjes en het aanbieden van handschoenen, shampoos en hygiënische handgel. 

Ik ben dankbaar voor de laatste reviews. B&B Vúr de Diek krijgt de draai te pakken in het coronatijdperk. Dit betekent dat ik in de landelijke beoordelingen van alle B&B’s met de 3 tulpen een plekje omhoog schuif. Ik sta in de top 4! Het maakt mij nog meer trots wanneer ik naar het aantal reviews kijk en zie dat de collega’s op plek 1, 2, en 3 vrij nieuw zijn met minder reviews. Hoe meer reviews hoe moeilijker het wordt om een mooi gemiddelde te houden. 

Doch het is gelukt, niemand weet hoelang het gemiddelde standhoud. Gelukkig zijn er foto’s, die maken voor altijd een herinnering dat ik het ooit gehaald heb. 

Voor nu bedank ik mijn lieve gasten voor die prachtige beoordelingen en ga ik met B&B Vúr de Diek door om het de mensen naar de zin te maken en in de watten te leggen. Dat is toch iets wat ik heerlijk vind om te doen. Coronatijd of niet!

B&B Vúr de Diek vanaf de Staverse Kotter

BIJZONDERE GASTEN

De lachende visboer;
Afgelopen maandag werd wederom de visbeurs georganiseerd, op het haventerrein waar ons huis en bed and breakfast zijn gevestigd. 

Van fishpartners kreeg ik een reservering binnen voor een visboer die uitgenodigd was. Een beetje laat op de dag meldde zich een opvallende gast. Wat mij opviel, zijn aanstekelijke lach. Hij vertelde dat hij laat was omdat hij gewerkt had en aan het einde van de dag stond de rij, zoals hij zei, van onze voordeur tot aan de struiken. 

Ik liet hem in de B&B en hij zei lachend; “ik ben snel klaar hoor”, want hij had zin in zijn welverdiende biertje. Binnen een kwartier stond hij opnieuw aan de voordeur. “Niet lachen hoor”, zei hij, “maar moet dit overhemd nu in mijn broek of eruit. Ik heb er geen verstand van en ik heb geen vrouw. En jij bent een vrouw”. Schaamteloos tilde ik zijn overhemd op om te zien wat voor broek hij droeg. “Er in”, zei ik, “maar niet te strak hoor”. Hij volgde mijn advies op. 

De volgende ochtend, toen ik het ontbijt bracht, vertelde hij hele verhalen. Afgewisseld met het aanstekelijke gelach. Hij vertelde over de avond. En hij vertelde dat hij op het punt stond de ouderwetse Nivea uit de blauwe pot op zijn gezicht te doen. Ik vroeg hem of ik hem op de foto mocht zetten. “Wil je dat ik eerst de Nivea op mijn gezicht doe?” “Nee, dat is niet nodig”. Na het maken van de foto zei hij mij dat ik een ‘beetje’ BNer of de foto had gezet. Hij was namelijk al een paar keer op tv geweest. 

Dit maakte mij nieuwsgierig. Hij vertelde over zijn eigen youtube kanaal en vooral over Humberto Tan. Vanzelfsprekend zocht ik het op en ik vond de link. 

Ik lag werkelijk in een deuk, dus wanneer iemand eens lekker wil lachen, klik op deze link. Geweldig.

WAT EEN GROEN LABEL ‘CONTACTVRIJ VERBLIJF’ DOET;

Bedandbreakfast.nl is met een slim initiatief gekomen. Het is gebleken dat men afwachtend blijft in verband met reserveren. Men durft niet goed en is nog steeds een beetje angstig. 

Zo kan ik bij bedandbreakfast.nl mijn statistieken bekijken. Ik zag dat er een voorzichtige stijging was met mensen die mijn presentatiepagina bekeken of hoe vaak mijn pagina werd vertoont. Het zette amper zoden aan de dijk. Waarschijnlijk zagen de medewerkers van bedandbreakfast.nl dit ook en zij bedachten het groene label; contactvrij verblijf. 

Er waren een aantal punten waar de B&B aan moet voldoen. 

“Om je B&B aan te duiden als contactvrije accommodatie, dien je aan een aantal voorschriften te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan faciliteiten als privé sanitair en het beschikbaar stellen van desinfectiemiddelen op de gastenkamers. De voorwaarden worden ook gecommuniceerd naar B&B-bezoekers, zodat zij met vertrouwen een vakantie of weekendje weg kunnen boeken. Bekijk hieronder of je B&B aan de gestelde voorwaarden voldoet.” 

Enkele van de vele punten zijn:
* Tijdens het verblijf wordt het contact tussen de (andere) gasten en B&B-eigenaar tot een minimum beperkt. Op contactmomenten wordt 1,5 meter in acht genomen.
* Gasten mogen geen gebruikmaken van gemeenschappelijke ruimtes, faciliteiten en sanitair, tenzij alle gasten tot één huishouden behoren. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 1 juli 2020.
* Het ontbijt wordt bij voorkeur op afstand klaargezet en in de gastenkamer of op een privé terras genuttigd, waarbij de B&B-eigenaar wegwerphandschoenen draagt.
* De gastenkamer is voorzien van voldoende ‘basisbenodigdheden’, zoals handdoeken, zeep, desinfectiemiddelen, tissues, etc.
* Contactloos betalen via pin/bankoverschrijving/betaalverzoek is mogelijk.

Aan al deze punten voldoet B&B Vúr de Diek. Gisteren werd het label dan ook geactiveerd. Direct werd een hele duidelijke stijgende lijn duidelijk. Zo frappant. Nu hopen dat deze stijging ook gasten voortbrengt. 

Chapeau medewerkers van Bedandbreakfast.nl voor deze creatieve toevoeging 😁👍

B&B VÚR DE DIEK VEILIG TIJDENS CORONATIJD

Zoals we gisteren hebben kunnen vernemen uit de persconferentie van dhr. Rutte komt Nederland langzaam uit de lockdown. Hoewel de B&B open mocht blijven, bleven mensen afwachtend. Reserveringen werden geannuleerd, nieuwe reserveringen komen moeizaam op gang. 

Toch blijf ik voorzichtig positief. Misschien kan ik gasten verwelkomen. Weliswaar minder dan in voorgaande jaren. Dit omdat afwisseling op één dag niet mogelijk is dit jaar. Na iedere gast zal ik de gastenverblijven grondig schoonmaken en desinfecteren. Het zijn volledige huisjes daardoor heb ik meer dan 2,5 uur nodig. Na iedere reservering blokkeer ik direct de opvolgende dag om genoeg tijd te gebruiken de ruimten grondig onder handen te nemen. Noodzakelijk. Ik maakte te alle tijden grondig en hygiënisch schoon. In deze tijd niet voldoende er moet eveneens gedesinfecteerd worden. 

Daarnaast verwacht ik dat het minder druk wordt doordat men vertrouwen moet krijgen. Ik probeer de mensen te helpen om vertrouwen in B&B Vúr de Diek te krijgen. Zo worden alle zeeppompjes vervangen voor kleine zeepjes in een papiertje, de grote flessen shampoo en conditioner door kleine flesjes. 

Alles wordt aangeboden in ‘overlevingszakjes’. Afsluitbare zakjes waarin bovendien wegwerphandschoenen, handgel en papieren zakdoekjes zitten. Op deze manier kan ik de tissue boxen weghalen. 

Vervolgens bied ik een tweede overlevingszakje aan. Hierin zal ik koffiepadjes, theezakjes, melk en suikersticks doen. Hierdoor kan ik de voorraadpotten leeg houden. Het ontbijt wordt in het toegangshalletje van de studio klaar gezet en bij de blokhut voor de deur. De uitgeperste sinaasappels bied ik aan in pet flesjes en niet in glazen flessen. Jam en hagelslag zal eveneens in wegwerp bakjes gedaan worden. 

Daarbij kan men contactloos betalen of het bedrag overmaken. Doch contant geld blijf ik accepteren. Die keuze leg ik bij de gasten zelf neer. Vúr de Diek haalt alles uit de kast om gasten een veilige en gezonde overnachting te bezorgen. En ik hoop dat het onvergetelijke verblijf met leuke herinneringen ook nu in deze tijd van corona gevormd zal worden. 

Ik ben voorzichtig positief nu jullie.

GASTEN HEBBEN TEGENWOORDIG ZOVEEL APPARATEN OM OP TE LADEN

Bij het bouwen of het verbouwen van een Bed and Breakfast moet je tegenwoordig veel rekening houden met het hebben van voldoende stopcontacten. Hoe klein of hoe groot de ruimte is, gasten hebben veel apparaten bij die opgeladen moeten worden. 

Daarnaast verwachten zij dat een B&B beschikt over een tv, radio, föhn, koffiezetapparaat, waterkoker, koelkast en magnetron. Desgewenst een kookplaatje of iets dergelijks. En niet te vergeten de elektrische fietsen die in opmars zijn. 

Ik lees veel reviews, ook van collega B&B eigenaren. Als een B&B er bewust voor kiest geen tv op te hangen vindt men dit meerdere keren terug in de beoordelingen; “ik miste een tv”, lees ik vaak. “Een koelkastje zou prettig zijn voor meegenomen producten”. 

Momenteel verblijven er drie gasten in de B&B. Omdat zij langer blijven maak ik tussendoor een keer extra schoon. Toen ik de B&B rond keek, werd ik overweldigd door alle stekkers. Niet alleen van ons, maar ook van alle oplaadbare apparaten van de gasten. 

Het is de tegenwoordige tijd. De klant is koning. Men is tegenwoordig gewend aan alle elektrische apparaten. Bij uitzondering zie ik gasten die werkelijk back to the basics zijn, toch een kopje koffie of een kopje thee na de wandeling of fietstocht is wel lekker.

Ik ben blij dat bij de bouw van de blokhut rekening is gehouden met al de oplaadbare apparaten, zowel binnen als buiten. Er zijn ook daar bijzonder veel stopcontacten gecreëerd. Tevens zullen daar alle voorzieningen komen, zoals tv, koffiezetapparaat etc. Het is een keuze, ik hoef niet persé aan alle wensen te voldoen, echter ik maak de keuze om het wel te doen. Het is nu eenmaal de tegenwoordige tijd. We kunnen niet meer zonder elektriciteit. 

En valt de stroom uit, dan heeft mijn man een aggregator 😏

BIJZONDERE GASTEN

“Hallo, André van Duin is bij jullie geweest”, dit waren de woorden van mijnheer, toen hij mij een aantal maanden geleden belde om te reserveren. Hij wilde met zijn vrouw en zijn zeer ‘speciale’ zoon Bunschoten Spakenburg bezoeken, bij het zien van André van Duin die ons dorp bezocht. 
Ik heb mijnheer diverse keren aan de telefoon gehad, hij wilde van alles weten. Altijd eindigde hij met; “Gezellig”.

Gisteren was het zover, de familie verblijft twee nachten in B&B Vúr de Diek. Toch belde mijnheer gisteren ochtend alsnog twee keer; “Hallo raad eens met wie. Ik heb nu een vraag van mijn vrouw, moeten wij handdoeken meenemen”. “Nee hoor mijnheer alles is er, inclusief washandjes”. Waarop mijnheer antwoordde; “wat worden wij verwend, gezellig”. Een uurtje later opnieuw de telefoon; “Hallo raad eens met wie, nog een vraag van mijn vrouw, moeten wij een waterketeltje meenemen”. “Nee hoor mijnheer er is een waterkoker in de studio”. “Oke, ik ben benieuwd, ik heb er zin in, tot straks”. 

Om kwart voor vier was de familie gearriveerd. Zoonlief is inderdaad een hele ‘speciale’ jongeman. Hij woont onder begeleiding, maar heeft een baantje als conciërge op een school. Hij weet alles van computers, vertelde zijn moeder. Op school helpt de jongeman iedereen die problemen heeft met de computer en de leerlingen weten dat. Zo fijn dat deze jongeman zo’n leuk baantje heeft dat bij hem past. 

Toen de familie de koffers ging halen, vroeg ik of ik de zoon moest helpen met zijn koffer; “nee zei moeder, hij is een hele sterke jongen. Hij kan dat zelf. Hij is nu een beetje verwend met de lift, maar hij is heel erg krachtig”. Geweldig! Respect. Mijnheer zei dat hij veel gebeld heeft, maar hij vond dat prettig, nu had hij al contact gemaakt met mij. Mevrouw zei dat zij zich erg welkom en vertrouwd voelt. 

Vanmorgen bracht ik het ontbijt. Ze genoten. Goed om te horen. Ik vroeg of ik een foto mocht maken voor mijn Facebook pagina. Volmondig zeiden ze alle drie; “jazeker”. “Maar”, zei mijnheer, “je krijgt geen handtekening”. Terecht een bijzondere familie.

MANLIEF MAAKTE DE PICKNICKTAFEL ZELF!🤩

Manlief heeft een knap staaltje werk verricht, ein kluges Stück Arbeit. Mijn doelstelling is altijd om het de gasten naar de zin te maken, ik hoop ten alle tijden dat ze genieten van de unieke plek waar B&B Vúr de Diek gelegen is. 

Blokhut Dijkzicht heeft niet het uitzicht over de haven. Toch heeft de blokhut een eigen spectaculair uitzicht, namelijk de dijk en de polder. Mijn wens was dan ook om daar iets mee te doen. Ik vertelde mijn man dat het mij fantastisch leek om een picknicktafel te plaatsen, zodat de gasten van de blokhut ook lekker buiten kunnen zitten om te eten en van het uitzicht te profiteren. 

De sfeer in de blokhut is anders dan in de studio. Hier heb ik bewust voor gekozen. Ik had de studio ook Spakenburg kunnen noemen en de blokhut Bunschoten. Vanuit die gedachten heb ik bij beiden gastenverblijven gezocht naar leuke accessoires om een beetje sfeer te brengen, in de studio bijvoorbeeld het schippersalfabet en foto’s in en rond de botters. In de blokhut grote deegrollers en foto’s van boerinnen met kalfjes en kinderen tussen melkbussen. 

De blokhut is aangemeld bij ‘vrienden op de fiets’ en ‘Nederland, fietsland’. Daarom vind ik een picknicktafel zo gezellig bij de blokhut. Vanzelfsprekend kunnen gasten van de studio ook gebruik maken van de picknicktafel en gasten van de blokhut van het terras bij de studio. 

Manlief liet er geen gras over groeien. Ondanks dat hij overdag door moet werken in deze coronacrisis, maakte hij tijd voor de picknicktafel. Gelukkig ervaart hij geen druk, omdat er voorlopig geen gasten komen en dat helpt een beetje. Bij schoonzoon werden de planken op maat gezaagd en manlief schroefde thuis de picknicktafel in elkaar. 

Ik vind het prachtig! Hij zei; “als jij blij bent, ben ik het ook”. Nou reken maar ik ben er hartstikke blij mee, nu hopelijk in het zomerseizoen de gasten ook. En als het er voorlopig niet van komt ivm het hardnekkige coronavirus, ga ik er zelf in de zomer zitten, met mijn kop koffie om te kijken naar de zonsondergang.